onsdag 23 juni 2010

Skylla på nån annan



Allt är egentligen Malins fel. Det var hon som började tjata om det här med reenactment. Jag gissar att hon frestade med en blandning av rödvinspyssel, garn och gulliga illuminerade faksimil, och kanske någon förflugen kommentar om att plåt var ...rätt hett. Just då var jag antagligen på väg ut ur den värsta lajvsvängen, men hade inte hittat något substitut. Fem år senare konstaterar jag yrvaket att ojdå, här står jag i en "trettonhundratals"klänning av filt och demonstrerar hantverk för tyska turister.

Hur blev det såhär? Vad håller jag på med? Och varför har jag en sån konstig solbränna?

Jag gissar att den här bloggen kommer att bli sjukt intern, och om nån utomstående hittar hit så lär de fan inte backtracka för att läsa början. Jag ids inte förklara en massa om historiskt återskapande just nu, för det vet du ju redan, listiga du - även om jag säkert återkommer till det om ett tag. Istället tänkte jag arbeta upp nånslax löpande rant om i första hand

- pågående textila hantverksprojekt (men jaah, det blir sannolikt örton foton av olika garnnystan).

- processen kring att samla den utrustning jag vill ha (sinnessjukt habegär på alla fronter).

- dryga påpekanden kring lägerlivet med Bössorna, min darling förening och inspiration.

***

Blaming someone else

It's all Malin's fault. She started the whole thing, bitching about reenactment. I think she may have tempted me with a mix of wine-laced crafting, wool and cute illuminated facsimiles, and perhaps a stray comment or two about armour being ...pretty hot. At that time I was coming out of a pretty intense bout of LARPing, but I had yet to find a substitute. Five years later I come up for air and note with some surprise that, whoa, here I am in some "fourteenth century" dress made out of felt, demonstrating crafts to German tourists.

How did this happen? What am I doing? And what's up with the weird tan?

I'm guessing this blog will be pretty excluding, and if someone from the outside finds it, they sure as hell won't backtrack to read from the beginning. I can't be bothered to explain a whole lot about historical recreation right this minute, and most of it you already know, clever you. I'll get back to it in a while instead. For now, I'll just work this ongoing rant about

- current textile projects (and yeah, there will be umpteen pictures of newly acquired balls of yarn).

- the process of gathering my kit (insane consumerism and cravings in every respect).

- nasty camp life comments about Bössorna, my darling gunner company and inspiration.

4 kommentarer:

  1. First!

    Den här kommer upp på bloggrullen!

    SvaraRadera
  2. Tjohoo, det är mitt fel!!! :)
    Puss

    SvaraRadera
  3. Kul att du har börjat blogga om dina medeltiderier Anna a.k.a. Walter! :) Ska strax smita iväg till Dalom, men jag lägger till din blogg senare i min bloggrulle.

    F.ö. vill du ha din aventail till Varberg den 3:e?

    /M

    SvaraRadera